Rugpijn en rugproblemen

Iedereen heeft er wel is last van: rugpijn. 's Ochtends na het opstaan komen rugklachten het meeste voor. Dit heeft vaak toch wel met de leeftijd te maken. Hoe ouder we worden hoe stijver we 's morgens zijn. Maar ook artrose is een veel voorkomende kwaal die deze pijn kan veroorzaken. Bij een aandoening als artrose, wordt gewrichtskraakbeen nauwelijks meer aangemaakt. Dit veroorzaakt pijn. Het is een pijn die ons vertelt, dat we het in ieder geval rustiger aan moeten doen. Wel bewegen, maar geen marathon meer lopen op je zeventigste. Uitzonderingen daargelaten, krijgen de meeste ouderen te maken met stijvere spieren in de ochtend. Bewegen is het allerbeste advies. Wandelen, fietsen en zwemmen zijn goede methodes om de rug soepel te houden.

Artrose

Artrose kan ontstaan bij het ouder worden, maar ook door zwakke gewrichtsbanden. Een gewrichtsontsteking kan ook gevolgen hebben voor uw rug en artrose veroorzaken. De kwaliteit van het kraakbeen in de ruggenwervels gaat achteruit en veroorzaakt rugpijn. Artrose is eigenlijk een vorm van reuma en heeft eigenlijk niets te maken met botontkalking of ouder worden. Deze ziekte kan ook rond het veertigste levensjaar ontstaan. Heeft u artrose en in meer of mindere mate rugpijn dan zal een fysiotherapeut uitkomst en verlichting van pijn kunnen geven.

Oorzaken van rugklachten

Bij een klein aantal mensen met pijn in de rug kan de oorzaak gevonden worden. De meeste mensen hebben echter rugpijn zonder aanwijsbare reden. Dit wordt a-specifieke rugpijn genoemd. Over het algemeen kunnen er een aantal verklaringen zijn, waarom iemand deze klachten heeft. Zo kan overgewicht een goede reden zijn om pijn in uw rug te krijgen. Het teveel aan gewicht wat wordt meegedragen, drukt zwaar op wervels en heupbeenderen en veroorzaakt zo de klachten.

Andere oorzaken van plotselinge pijn in de rug kunnen zijn:

• Verkeerd en te zwaar tillen
  • Zwangerschap
  • Lichaamshouding verkeerd
  • Te lange inspanning van de rug

Maar ook wanneer u te lang achter het stuur van de auto zit kan door een slechte zithouding pijn ontstaan. Of wanneer er ineens een halve dag achter elkaar in de tuin wordt gewerkt.  Meestal is de a-specifieke rugpijn wel te herleiden naar ongewenste gewoontes of werkzaamheden die niet elke dag worden gedaan zoals: tuinwerkzaamheden, behangen, plafond sauzen enz. Heeft u a-specifieke rugpijn dan zal deze na ongeveer 6 weken weer verdwenen zijn.

Specifieke rugpijn

Deze pijn aan de rug is aan te tonen en wordt grotendeels veroorzaakt door een aandoening die gezien of gemeten kan worden. Broze botten bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door Osteoporose. Deze ziekte wordt veel gezien bij vrouwen in of na de overgang. De botontkalking zorgen voor poreuze botten en laten klachten zien als pijn in de rug.

De Ziekte van Bechterew is een reumatische aandoening die gewrichtsontstekingen aan de wervelkolom laat zien. Mensen met deze ziekte gaan steeds krommer door het leven. Ontstekingen zorgen voor veel afbraak van het kraakbeen waarop het lichaam reageert met het aanmaken van méér botweefsel. De wervels groeien aan elkaar en de rug geeft veel pijn. Specifieke rugklachten kunnen o.a. ook ontstaan door:

• De hiervoor besproken artrose
  • Een tumor
  • Een hernia
  • Maar kan ook worden veroorzaakt, door een orgaan gelegen in de buikholte.

Kijk voor een deskundige fysiotherapeut bij Fysiotherapie Vis te Wageningen.

Over ons

Persoonlijke verhalen uit het ziekenhuis

Goedemiddag! Mijn naam is Paul Henegouwen. Ik ben 52 jaar oud en al ruime tijd werkzaam als verpleger in een niet nader te noemen ziekenhuis. Mijn werkzaamheden in het ziekenhuis ervaar ik als nuttig. Je helpt patiënten op weg naar een voorspoedig herstel. Daar horen vanzelfsprekend de nodige problemen bij, maar de momenten waarop mensen het ziekenhuis weer gezond verlaten zijn vaak de mooiste momenten uit mijn loopbaan. Deze momenten zijn zó mooi dat ik ze vaak noteer en ergens bewaar. Ik vond het echter tijd om ze te delen met de rest van de wereld: wellicht herkennen andere verplegers zichzelf in deze verhalen. Je vindt ze op deze blog. Veel leesplezier!

Recente artikelen

20 juni 2018
  Het is aan mensen die nooit migraine hebben gehad, moeilijk uit te leggen wat het eigenlijk precies is. Het is ook absoluut geen gewone hoofdpi

16 februari 2018